Vakbekwaam Indiceren volgens nieuwe normenkader

Vakbekwaam indiceren voor nieuwe wijkverpleegkundigen

Deze scholing voor wijkverpleegkundigen voldoet aan de scholingseis uit het vernieuwde Normenkader Indicatieproces (2024 V&VN), waarin is aangegeven dat wijkverpleegkundigen die per 1 januari 2025 starten met indiceren een scholing indiceren dienen te hebben gevolgd van minimaal 24 accreditatiepunten. 

Een juiste indicatiestelling bepaalt niet alleen de zorg die een zorgvrager ontvangt, maar ook de kwaliteit en doelmatigheid van deze zorg. Dit vraagt om een gestructureerde, methodische aanpak, waarin evidence-based werken en professioneel redeneren centraal staan.

De training Vakbekwaam Indiceren biedt wijkverpleegkundigen de theoretische en praktische handvatten om indicaties op een verantwoorde en goed onderbouwde manier te stellen. Door middel van een combinatie van e-learning, praktijkopdrachten, intercollegiale toetsing en fysieke lesmomenten ontwikkelen deelnemers de vaardigheden en kennis die nodig zijn om indicaties op een juridisch en verpleegkundig correcte manier op te stellen.

De opzet is in de basis als volgt. Maatwerk is ook mogelijk. Zorg voor leren verzorgt deze training voor zorgorganisaties die indiceren met Omaha System en voor organisaties die indiceren met NANDA / NIC / NOC.

Training: Vakbekwaam indiceren

Doelgroep: HBO verpleegkundigen / wijkverpleegkundigen die starten met indiceren

Opzet: Zeer praktisch en deelnemers hebben na de scholing direct 1 moment van intercollegiale toetsing afgerond.

Accreditatie: 31 punten Kwaliteitsregister V&V (bij maatwerk kan dit afwijken).

Certificaat: Na actieve deelname aan alle bijeenkomsten en een positieve beoordeling van de praktijkopdracht (het opstellen van een indicatie) ontvangt de deelnemer een digitaal Zorg voor leren certificaat. Zorg voor leren verzorgt al meer dan 10 jaar landelijk bijscholingen in de zorg en staat bekend op de hoge kwaliteit, informele sfeer een persoonlijke aandacht.

Heb je interesse om deze training te organiseren binnen jouw organisatie? Vul dan onderaan het korte contactformulier in.

Programma

Het programma kan er als volgt uitzien. Maatwerk is mogelijk.

Er zijn in totaal 6 trainingsonderdelen:

  1. E-learning (zelfstudie in eigen tempo)
  2. Fysieke les 1 (1 dag)
  3. Praktijkopdracht, het opstellen en onderbouwen van een indicatie (studiebelasting gemiddeld 6 uur)
  4. Online begeleidingssesssie (2 uur)
  5. Fysieke les 2 (1 dag)
  6. Toetsing en certificering

Onze werkwijze

E-learning
De deelnemers nemen de theorie geheel in eigen tempo door via e-learning (met voorleesfunctie!). Die theorie blijft 1 jaar lang toegankelijk en is gebaseerd op de meest recente kaders en richtlijnen.

Fysieke bijeenkomsten
We ontvangen de deelnemers graag in één van onze vintage ingerichte praktijklokalen in Wormerveer, Bodegraven of Den Bosch of we komen bij jouw organisatie op locatie. Alle deelnemers krijgen bij deze uitgebreide training veel persoonlijke aandacht, omdat we werken in groepen van maximaal 10 deelnemers. Leren met en van elkaar in een informele sfeer vinden we belangrijk.  We willen graag dat de deelnemers vol zelfvertrouwen en aantoonbaar bekwaam aan het werk kunnen in de zorg.

Het leren met en van elkaar heeft bij deze training een belangrijke functie en dat maakt dat we voor deze training een minimum aantal deelnemers hanteren van 4.

Tijdens de fysieke en online bijeenkomsten kunnen de deelnemers al hun vragen stellen aan de trainer. Als een deelnemer alle trainingsonderdelen succesvol doorloopt, ontvangt hij of zij een digitaal certificaat met daarop uitgebreid vermeld welke scholing is doorlopen met welke onderwerpen en dat de scholing voldoet aan de scholingseisen uit het Normenkader Indicatieproces (minimaal 24 accreditatiepunten). Met dit certificaat kunnen zorgverleners hun bekwaamheid aantonen.

Zorg voor leren staat bekend als bijscholingscentrum met een hoge kwaliteit. Dat zien we o.a. terug in de evaluaties van onze deelnemers. Onze trainers zijn verpleegkundigen met een docenten-/trainersopleiding en daarnaast ook nog actief in het werkveld. Zorg voor leren heeft een registratie in het Centraal Register Kort beroepsonderwijs. Hiervoor doorlopen wij eens per 4 jaar een uitgebreide audit. Het standaard programma en bijbehorende e-learning zijn geaccrediteerd door het Kwaliteitsregister V&V. Wordt het een maatwerktraining dan kunnen we accreditatie aanvragen. Zorg voor leren kan de training verzorgen vanuit Omaha System of NANDA / NIC / NOC. Zorg voor leren het keurmerk van erkende opleider vanuit Stichting Omaha System Support.

Leerdoelen

1. Begrijpen van het indiceren

Eén van de primaire doelstellingen van deze training is om een duidelijk begrip te ontwikkelen van wat indiceren inhoudt. Dit omvat:

  • Definitie en concepten: Wat betekent het om een indicatie te stellen? Welke terminologie wordt gebruikt in de praktijk?
  • Het proces van indiceren: Welke stappen zijn er nodig bij het stellen van een indicatie? Hoe verloopt dit proces in de praktijk?

2. Kennis opdoen over wet- en regelgeving

Om effectief te kunnen indiceren, is het essentieel dat je goed op de hoogte bent van relevante wet- en regelgeving. De doelstelling is dat:

  • Je inzicht krijgt in relevante wetten, zoals de Wet langdurige zorg (Wlz), Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo), Zorgverzekeringswet (Zvw) en andere zorg specifieke regelgeving.
  • Je ervaring opdoet met hoe deze regels invloed hebben op de dagelijkse praktijk.

3. Vaardigheden ontwikkelen voor praktische toepassing

De training heeft als doel om deelnemers niet alleen theoretische kennis bij te brengen, maar ook praktische vaardigheden te ontwikkelen. Dit houdt in dat:

  • Je leert hoe je informatie uit verschillende bronnen kunt verzamelen en kunt analyseren, ofwel hoe je klinisch redeneert.
  • Er oefeningen worden aangeboden, waarin je scenario’s kunt oefenen, waarbij je zelf een indicatie stelt volgens het verpleegkundig proces.

4. Kritisch denken stimuleren

Een belangrijk onderdeel binnen deze training is het aanmoedigen van kritisch denken over jouw eigen handelen en besluitvorming. Dit omvat:

  • Reflectie op je eigen ervaringen met betrekking tot indicaties.
  • Discussies over ethische dilemma’s die zich kunnen voordoen tijdens het proces.

5. Samenwerking bevorderen

Indiceren gebeurt vaak in teamverband, dus samenwerking is cruciaal. De doelstellingen hieromtrent zijn:

  • Het versterken van communicatievaardigheden tussen zorgverleners.
  • Leren hoe je effectief kunt samenwerken met andere disciplines binnen de wijkverpleging.

Mijn complimenten voor jullie organisatie. Ontzettend genoten van de training indiceren vandaag, heb mij geen moment verveeld en met volle aandacht de training in mij opgenomen.

 

Het meest fijn vond ik het delen van ervaringen uit de praktijk.

 

Ik vond de training heel praktijkgericht en er was veel aandacht voor vragen.

 

Als startende wijkverpleegkundige vond ik de hele training leerzaam (er ging een wereld voor mij open).

Meer informatie?

Wil je meer informatie? Vul onderstaand contactformulier in of bel naar 085 13 8790.

Fill out this field
Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Met welke systematiek werken julie?
Selecteer optie
Fill out this field