Medicatie Verzorgenden IG en Verpleegkundigen | Happy Zorg

Algemene informatie

Doelgroep en niveau Deze scholing is toegankelijk voor zorgprofessionals met een Verzorgende IG of Verpleegkundige diploma.
Studieduur praktijk: Bijscholing Medicatie Verzorgenden IG en Verpleegkundigen: 3 uur.
Studieduur e-learning: Ter voorbereiding van de praktijk van de bijscholing doorloop je de theorie via e-learning. Hou rekening met gemiddeld ongeveer 3 uur afhankelijk van jouw eigen leerstijl.
Groepsgrootte maximaal 12 deelnemers
Investering Je kunt 1x per kalenderjaar een bijscholing naar keuze volgen.
Accreditatiepunten en certificering 6 accreditatiepunten in het Kwaliteitsregister V&V.

Na het succesvol afronden van de e-learning en de praktijkbijeenkomst ontvang je een digitaal certificaat.

Programma

Een zorgaanbieder die goede zorg biedt, heeft een passend en adequaat medicatieveiligheidsbeleid. Dit beleid beschrijft de verantwoordelijkheid en de samenwerking tussen de zorgvrager en alle betrokken zorgverleners. Het is hierbij belangrijk dat activiteiten en verantwoordelijkheden op elkaar aansluiten.

Inhoud:

  • Wetgeving;
  • Feiten en cijfers;
  • Het medicatieproces (o.a. BEM lijst, inzet mantelzorg, medicatie uitzetten en aanreiken, registreren);
  • Medicatieveiligheid (o.a. veilige principes in de medicatieketen, dubbele controle, melden incidenten, signaleren);
  • Medicatie toedienen (o.a oculair, nasaal, via de huid, pufjes, vernevelen);
  • Hoe ga je om met medicatie vanuit verschillende ziektebeelden.

De theorie doorloop je vooraf via e-learning. De modules bevatten een theorietoets. Om de modules succesvol af te ronden dien je de theorietoets te behalen met een minimale score van 80%. Je kan een toets 1 keer maken en vervolgens 2 keer herkansen. Daarna is er altijd even contact om te kijken of er iets speelt als extreme faalangst of dyslexie. In dat geval kunnen we kijken naar een passende oplossing. Is dat niet het geval zetten we de toets nog een keer voor je open.

Medisch rekenen:

Voor het onderwerp medisch rekenen doorloop je alleen de e-learning. De module bevat uitleg, oefenopdrachten met toelichting en een eindtoets. Behaal je deze eindtoets dan is dit voldoende.

Inhoud e-learning Medisch rekenen:

  • Berekenen van oplossingen / verdunningen;
  • Berekenen van druppelsnelheden
  • Medisch rekenen op het gebied van het toedienen van zuurstof;
  • Het berekenen van de vochtbalans van een zorgvrager.

Je krijgt eerst de uitleg van de formule met voorbeelden. Dan kun je zelf met sommen oefenen en kun je kijken of jouw antwoorden juist zijn. Aan het eind volgt er dan een eindtoets.

medisch rekenen zzp
Leerdoelen Zorginstelling

Leerdoelen

De deelnemer:

  • Is zich bewust wanneer hij of zij bekwaam en bevoegd is en is bekend met de relevante wetgeving ten aanzien van medicatieveiligheid.
  • Kan het belang van de principes veilige medicatie keten benoemen.
  • Heeft kennis van een verantwoorde manier van medicatie delen en is zich bewust van de risico’s in het medicatieproces.
  • Weet wie welke rol heeft in het medicatieproces en kent ook zijn of haar eigen rol hierin.
  • Kent het belang van een zorgvuldige toedienregistratie en weet hoe afspraken vastgelegd worden in het zorgdossier.
  • Is op de hoogte van afspraken ten aanzien van melden van incidenten en aansprakelijkheid bij het aanreiken en/of toedienen van medicatie.
  • Is op de hoogte van beheer eigen medicatie.
  • Weet hoe hij of zij om dient te gaan met medicatie voor zorgvragers met een BOPZ status.
  • Weet hoe controle en dubbele controle plaatsvindt bij het aanreiken en / of toedienen van medicatie.
  • Kent de verschillende uitzetsystemen en weet hoe te handelen bij ‘zo nodig medicatie’ en vermalen van medicatie.
  • Kan de aandachtspunten benoemen bij het toedienen van medicatie via verschillende toedieningswegen (oog, oor, neus, luchtwegen en de huid).
  • Kan medisch rekenen toepassen bij: eenheden omrekenen, hoeveelheid medicatie, percentages of aantal IE.
  • Kan medisch rekenen inzake oplossingen, verdunningen en toedienen van zuurstof.
  • Kan de vochtbalans bereken van een zorgvrager.
  • Heeft aan de hand van casuïstiek op het gebied van verschillende ziektebeelden, inzicht in medicijngebruik, risicofactoren, risicoprofiel, behandeling en eventuele complicaties.

Onze werkwijze

De opzet van deze training is als volgt:

E-learning

Je start met het doornemen van de theorie via e-learning. Die theorie blijft 1 jaar lang toegankelijk voor je.

Praktijkbijeenkomst

Tijdens de praktijkbijeenkomst kun je vragen stellen naar aanleiding van de e-learning. Een ervaren trainer behandelt het thema medicatie vanuit verschillende ziektebeelden.

Herhaling

Na afloop van de praktijkbijeenkomst ontvang je regelmatig herhaling en/of verdieping van de theorie per mail. Dit is kort en krachtig en houd je scherp. Tevens zijn we vanuit Zorg voor leren als het ware een stok achter de deur om de eventuele actiepunten onder de aandacht te houden.

Ik vind echt alles interessant aan de training. Niets aan veranderen! Trainer was super. Jullie krijgen een 9.