Algemene introductie over training

Speciaal voor verzorgenden en verpleegkundigen die zorg verlenen aan kinderen, bieden we gespecialiseerde scholingen of praktijktoetsingen aan. Deze scholingen worden verzorgd door trainers die zelf ook zorg aan kinderen verlenen.

Inhoud training

We bieden deze scholingen op maat aan. Denk aan onderwerpen als:

  • Het inbrengen van een katheter bij jongens en meisjes
  • Het inbrengen, verzorgen en verwijderen van een neus-maagsonde bij kinderen
  • Het inbrengen, verzorgen en verwijderen van een button bij kinderen
  • Het plaatsen, verzorgen en verwijderen van een vleugelnaald
  • Subcutaan en intramusculair injecteren
  • Bloedglucose meten
  • Insuline toedienen
  • Omgaan met kinderen met epilepsie
  • Zorg verlenen aan kinderen met een tracheacanule
kindzorg zorginstelling
kindzorg zorginstelling

Leerdoelen

Als de scholing voorbehouden en/of risicovolle handelingen bevat dat zijn dit hierbij de leerdoelen:

  • De deelnemer is bekend met de wet- en regeling binnen de zorg en benoemen wat de wet BIG inhoudt in relatie tot het uitvoeren van voorbehouden, risicovolle handelingen en overige handelingen;
  • De deelnemer is op de hoogte van de anatomie en fysiologie behorende bij de handelingen uit deze bijscholing;
  • De deelnemer kan de indicaties en contra-indicaties benoemen behorende bij de handelingen uit deze bijscholing;
  • De deelnemer weet wat de kritieke punten zijn van de handelingen behorende bij deze bijscholing;
  • De deelnemer voert de handelingen uit deze bijscholing op een juiste wijze uit volgens protocol en kan toelichten in welke situatie eventueel dient te worden afgeweken van het protocol;
  • De deelnemer kan benoemen wat de mogelijke complicaties zijn bij het uitvoeren van de handelingen uit deze bijscholing en weet hoe hij / zij dan dient te handelen;
  • De deelnemer zorgt voor een juiste registratie in het zorgdossier indien er handelingen worden uitgevoerd bij een cliënt;
  • De deelnemer zorgt voor een prettige communicatie met de cliënt, zowel voor als na de handeling;
  • De deelnemer kan – indien er bij een handelingen medicatie wordt toegediend – de hoeveelheid op een juiste manier berekenen en de medicatie op een juiste wijze toedienen.

Onze werkwijze

We kijken naar hoe we jou het meest effectief kunnen helpen met jouw scholingsbehoefte en wat past bij jouw organisatie. Uit ervaring weten we dat veel mensen een bijscholing of praktijktoetsing spannend vinden. Naast dat de scholing of toetsing kwalitatief goed moet zijn, vinden wij het ook van belang dat de deelnemers een positieve ervaring hebben en zelfverzekerd de bijeenkomst verlaten. Daarom kiezen wij voor een informele sfeer. We hebben goede ervaringen met een aanpak waarin we meerdere deelnemers tegelijkertijd scholen. Collega’s ontmoeten elkaar op een andere manieren leren van en met elkaar. Bij een bijscholing toetsen de collega’s elkaar op informele wijze af onder begeleiding van een ervaren trainer. Door het inzetten van deze werkvorm spreek je deelnemers aan op hun eigen verantwoordelijk en in de praktijk dienen zij elkaar ook in te leren, te blijven beoordelen en aan te spreken.

Na afloop van een bijscholing:

  • Hebben deelnemers alle benodigde kennis over de betreffende handeling(en);
  • Weten de deelnemers hoe je deze kennis toe kunt passen;
  • Is de uitvoering van de handeling / handelingen beoordeeld.

Hier komt een mooie recensie van een cursist.

Contactformulier

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Menu