Eigen leeromgeving

Ervaringen van klanten:

“Eindelijk hebben we echt goed inzichtelijk hoe de stand van zaken is rondom scholingen.”

“De leeromgeving ziet er heel overzichtelijk en fris uit. Medewerkers kunnen direct aan de slag.”

“Super fijn zoals alles loopt, echt blij met al jullie hulp en bereidheid.”

Meer informatie of een vrijblijvend intake gesprek plannen?

Mail naar info@zorgvoorleren.nl of bel: 085 130 87 90

Wat is het?

We bedoelen hiermee een digitale leeromgeving waar mensen kunnen leren alsmede een systeem waarmee je je scholingsbeleid  aantoonbaar kunt borgen. Dat is ook handig bij audits van de inspectie, ISO of HKZ.

De omgeving wordt aangeboden met de e-learning modules die Zorg voor leren in samenwerking met diverse specialisten heeft ontwikkeld. De inhoud is gebaseerd op de meest recente versies van de Vilans protocollen. Jaarlijks worden er nieuwe modules ontwikkeld. Modules die wij vanuit Zorg voor leren ontwikkelen, worden zonder extra kosten beschikbaar gesteld in de leeromgeving.

Ook zijn er koppelingen mogelijk om e-learning van andere partijen beschikbaar te maken. Dat kan o.a. via een LTI koppeling. Zo is er bijvoorbeeld een samenwerking met Free Learning om een LTI koppeling mogelijk te maken.

De leeromgeving wordt opgemaakt in de huisstijl van de betreffende organisatie. Met dit systeem kunnen we zowel kleinere (vanaf 30 medewerkers) als grote zorgorganisaties helpen met een leeromgeving op maat.

Eigen leeromgeving

De voordelen?

Met een eigen digitale leeromgeving bied je je medewerker een herkenbare plek om te leren en kun je tegelijkertijd je processen rondom scholing efficiënter inrichten. Dit zijn de voordelen.

Leren

  • Medewerkers kunnen theorie in hun eigen tempo bestuderen. Iemand die dagelijkse injecteert, kan mogelijk direct starten met de de toets en kijken welke onderdelen extra aandacht vereisen. Iemand die na een paar jaar terugkeert in de zorg kan alles tot in detail stap voor stap weer tot zich nemen.
  • Door theorie via e-learning aan te bieden is de duur van praktijkscholingen korter.
  • Modules zijn altijd beschikbaar. Medewerkers kunnen eenvoudig iets terugzoeken op het moment dat zij die informatie nodig hebben.
  • Als organisatie is het ook mogelijk om zelf modules te ontwikkelen. We kunnen dat ook samen doen. Naast vakinhoudelijk modules kun je ook denken aan modules die nieuwe medewerkers kennis laten maken met de organisatie en de werkprocessen.

Borgen

  • De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd toetst zorgorganisaties op het scholingsbeleid en hoe medewerkers bekwaam blijven. In onze leeromgeving kun je het scholingsbeleid aantoonbaar borgen. Je kan zien wie op alle onderdelen bekwaam is en wie weer bijscholing nodig heeft. Hierbij kun je alle volledig op maat inrichten. Welke scholingen? Voor welke functies? Hoe vaak bijscholen? Wanneer krijgt een medewerker een signaal dat bijscholingen gaan verlopen? Et cetera.
  • Met behulp van een digitale leeromgeving kun de medewerkers veel meer zelf de verantwoordelijkheid laten nemen in tijdig bijscholen.
  • Een teamverantwoordelijke of manager kan op elk moment bekijken wie zijn of haar scholingen op orde heeft.

Efficiëntie

  • Een eigen leeromgeving betekent veelal ook dat de werkprocessen efficiënter worden. Er hoeven geen lijstjes meer te worden bijgehouden. Medewerkers kunnen zichzelf voor modules of scholingen aanmelden. Er is geen aparte presentieregistratie nodig. Het systeem genereert bij slagen automatisch digitale certificaten. Medewerkers krijgen automatisch bericht als een scholing gaat verlopen.

Onze aanpak

Inventarisatie wensen vanuit de organisatie

We plannen een kosteloos intakegesprek om in kaart te brengen hoe de huidige situatie is en wat de wensen zijn bij het opzetten van een eigen leeromgeving. Vragen die in dit gesprek onder aan bod komen zijn:

  • Is er al een leeromgeving en gaat men over een nieuwe omgeving?
  • Welke gegevens worden nu waar opgeslagen? Denk aan kopie certificaat, tot wanneer scholing geldig is.
  • Voor welke functies richten we de leeromgeving in?
  • Is er een helder scholingsbeleid waarin is vastgelegd wie wanneer en hoe vaak welke scholing / e-learning dient te volgen? Zijn er hierin nog wijzigingen gepland?

Proces van in dienst tot uit dienst

Vervolgens brengen we samen het totale gewenste scholingsproces van indienst tot uitdienst in kaart. Vragen die dan onder spelen zijn:

  • Hoe wordt er omgegaan met certificaten die iemand elders heeft behaald, bijvoorbeeld voor indiensttreding?
  • Hoe gaan we de huidige scholingsgegevens omzetten naar de nieuwe? Kunnen competenties / scholingen één op één overgenomen worden of moet er een vertaaltabel komen?
  • Wat dient er in het nieuwe systeem vastgelegd te worden van de medewerkers? Naam, mailadres, functie zijn vereist. Optioneel: personeelsnummer, BHV rol, andere rollen, afdeling, team, et cetera?
  • Waar dienen (digitale) certificaten vastgelegd te worden? In personeelsdossier? In de leeromgeving? Anders?

Uitstraling

We zorgen voor een herkenbare omgeving in de huisstijl van jouw organisatie.

  • Hoe gaan we de inlogpagina vormgeven?
  • Is het logo beschikbaar?
  • Welke kleurcodes worden gebruikt in de huisstijl van de organisatie?
  • Welke foto / foto’s kunnen eventueel gebruikt worden?