Zelfsturing in de zorg

Zelfsturing in de zorg; wat brengt het ons?

Binnen de zorg is er veel te doen rondom zelfsturing. En wat is zelfsturing eigenlijk? In voor zorg onderscheidt de volgende vormen:

  • zelfstandige teams;
  • zelforganiserende teams;
  • zelfverantwoordelijke teams;
  • zelfsturende teams.

zelfsturingManagementauteur Daniel Pink beschrijft zelfsturing als volgt; “de diepe wens die in ieder mens aanwezig is om zijn eigen leven te bepalen, nieuwe dingen te leren en te creëren en bij te dragen aan zinvolle zaken”. Een bedrijf inrichten vanuit het principe van zelfsturing impliceert een appèl op de drijfveren van mensen om zelfstandig te handelen, te leren van fouten en door samenwerking tot een goede en steeds betere dienstverlening te komen.

Werken met zelfsturende teams kan dus veel brengen. Werkplezier en kwaliteit neemt toe als medewerkers voelen dat ze serieus genomen worden, dat ze echt de ruimte hebben om zelf beslissingen te nemen, fouten durven maken en daar van leren, beloond worden voor hun initiatieven en prestaties.

Transitie naar zelfsturing

Vanuit een traditioneel hiërarchische organisatiestructuur de transitie maken naar werken met zelfsturende teams gaat soms goed en soms niet. Managementsite.nl worden 5 missers benoemd als het gaat om deze transitie:

  1. Er is geen afgebakende teamtaak;
  2. Een team heeft onvoldoende regelmogelijkheden;
  3. Er wordt onvoldoende tijd gemaakt voor de transitie;
  4. Er zijn te veel oude controle reflexen;
  5. Het handelen binnen een bedrijf is niet altijd consequent met de principes van zelfsturing.

Zelfsturing; bekeken vanuit directie

Er is een interessant artikel geschreven waarin een directeur van een instelling voor verstandelijkgehandicapten zelf eerst zeer sceptisch was ten aanzien van het werken met zelfsturende teams. Inmiddels is hij gegrepen door de voordelen van zelfsturing. Hij geeft in het interview heel helder aan dat een transitie naar zelfsturing iets betekent voor de totale organisatie en manier van werken. Onderstaande passage komt uit het artikel en via onderstaande knop, kun je het hele artikel lezen.

Meer verantwoordelijkheden overdragen naar de medewerkers vergt ook aanpassing van de rest van de organisatie. De Kroon (directeur van een instelling voor verstandelijk gehandicapten): ‘Als je zegt dat professionals meer zeggenschap krijgen, moet je dat ook waarmaken. Een team wilde bijvoorbeeld een eigen busje kopen.  Dat is complex omdat we contracten hebben lopen met vervoerders. We hebben mogelijk gemaakt een eigen bus aan te schaffen. Daarmee laten we ook zien dat het ons menens is.’


Zelfsturing; bekeken vanuit de medewerker

In het volgende filmpje vertelt Lieke van de Nieuwenhof, helpende plus bij Archipel over hoe zij het ervaart om onderdeel uit te maken van een zelfsturend team. Mooi om te horen hoe zij aangeeft dat iedereen in het team gelijk is en dat zij nu ervaart dat haar mening en ideeën even waardevol zijn als de meningen en ideeën van haar collega’s.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *