Klinische lessen

Klinische lesKlinische lessen

Hoe organiseer je een klinische les?

Onderwerp

Ga uit van de behoeftes van de mensen die de klinische les bijwonen.
Heb je dat voldoende in beeld? Wat is de doelgroep? Wat willen zij leren? Het is altijd aan te raden om hier bij een paar mensen uit de doelgroep vragen over te stellen.

Doelstelling(en)

Vraag je af wat je wilt bereiken met de klinische les:
– Wil je kennis overdragen?
– Wil je vaardigheden oefenen en/of aanleren?
– Wil je bewustwording creëren van een bepaald onderwerp?
– Wil je werken aan meningsvorming over een bepaald onderwerp?
– Wil je een bijdrage leveren aan een besluitvormingsproces?

Voorbereiding

Bij de voorbereiding van de klinische les houd je rekening met:
– Hoeveel personen wil je minimaal / maximaal?
– Welke kennis / ervaring hebben de deelnemers al wel of juist niet?
– Welke ruimte gebruik je?
– Hoeveel tijd is er beschikbaar / heb je?
– Van hoe laat tot hoe laat organiseer je de klinische les?
– Zijn er voldoende hulpmiddelen en materialen aanwezig?

Inhoud en werkvormen

Houd hierbij rekening met de doelstelling en de doelgroep
Kies een passende werkvorm en wissel werkvormen voldoende af, bijvoorbeeld:

Doceren: jij vertelt, de deelnemers luisteren en maken aantekeningen (let op: deelnemers kunnen na een kwartier de aandacht verliezen.Hou een blok ‘doceren’ altijd kort en krachtig.

Onderwijsleergesprek: je voert een gestructureerd gesprek met de deelnemers, waarbij jij de deelnemers stapsgewijs en geleidelijk tot bepaalde kennis en inzichten brengt.

Demonstratie en oefening: de opleider doet een bepaalde handeling stapsgewijs voor en de deelnemers doen deze handeling na

Opdrachten: de deelnemers maken zelfstandig (individueel of in groepen) door de opleider aangeboden opdrachten

Discussievorm: opleider en deelnemers voeren met elkaar een meningsvormend of probleemoplossend gesprek over een specifiek onderwerp


Materialen

Denk vooraf goed na over welke materialen je nodig hebt. Dit is afhankelijk van de inhoud en de werkvormen van de klinische les, bijvoorbeeld:
– Beamer, laptop en scherm
– PowerPoint presentie / Prezi
– Whiteboard/ flap-over
– Hand-outs van de klinische les
– Video’s
– Checklijsten
– Oefenmateriaal

 

 

Deel deze informatie
Email this to someoneShare on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterShare on Google+Pin on Pinterest
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *